søndag 1. januar 2017

En ny start uten fortid

Et helt nytt år ligger rett rundt hjørnet. Vi feirer det gjerne med god mat og raketter, mens vi minnes det som har vært og drømmer om det som ligger foran. Mange oppsummerer 2016 i julekort eller status på facebook. Kontrastene blir ekstra tydelige: Noen kan glede seg over bryllup, familieforøkelse eller eksotiske reiser. Andre kan fortelle om store bragder innen idrett eller arbeidsliv. Det er likevel ikke alle som kan se tilbake på 2016 med glede. Drømmer har blitt knust, personer har gått bort, nederlagene har vært mange.

Nyttårsaften har noe magisk ved seg. Et nytt år gir håp om en ny start. For noen kan det å «starte på nytt» handle om å forbedre seg. Nyttårsforsettene er gjerne store og idealistiske. 2017 er året der alt skal bli bedre. Du skal endelig kvitte deg med de ekstra kiloene, få bedre karakterer eller bli flinkere til å lese i Bibelen. Denne dagen bærer med seg en ekstra motivasjon, og den kan sikkert brukes til mye positivt. Jeg elsker nye begynnelser, men ikke på grunn av forbedringspotensialet som ligger der. Jeg elsker når personer får sjansen til å starte på nytt. Når en tenåring endelig kan legge tiden med mobbing bak seg og finner seg til rette i et nytt miljø. Eller når en person opplever velsignelser etter en tid med mye lidelse. Jeg har noen personer jeg spesielt ønsker et godt nytt år med en ny start. Du kjenner sikkert flere du også.

Man kan skrive mange flotte ord på terskelen til et nytt år. Likevel vet ingen av oss hva som kommer. Ingen har noen garanti for at det nye året skal bli bedre enn det forrige. En viss innsats kan vi legge i vår egen lykke, men mye av det som rammer oss i livet er helt utenfor vår kontroll. Det er ikke alltid vår egen innsats lykkes heller. Mange nyttårsforsett brytes i løpet av januar.

Mitt forhold til Gud handler i svært stor grad om det å få en ny start. Jeg må ha nye begynnelser i kristenlivet hele tiden. Kanskje 2017 skal være året der jeg virkelig får orden på daglig bønn og bibellesning. Kanskje jeg kan bli mer frimodig når jeg snakker med mennesker om Jesus. Kanskje kan jeg klare å slutte med baksnakking. Det kan være flott med slike nyttårsforsett. Gode vaner må ofte etableres gjennom disiplin, enten det gjelder trening eller bønn. Likevel er det ikke dette jeg forbinder med det å starte på nytt med Gud.

Den nye starten med Gud handler ikke om min egen forbedring. Den nye starten kommer fra Jesus, - han som er grunnen til at vi feirer jul. Jesus ble ikke født i en krybbe i Betlehem for å bli en klok mann som sa mye fint. Hensikten hans var mye større: Han kom for å gi oss mennesker en ny begynnelse og et nytt liv. Da Jesus døde på korset døde han for alt det gale du har gjort, for alle dine nederlag. Du skal få legge hele din fortid på ham: «Kom, la oss gjøre opp vår sak! Sier Herren. Om syndene deres er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli hvite som ull» (Jes.1,18).

Vi har alle ulike erfaringer fra 2016, på godt og vondt. Felles for oss alle er behovet for tilgivelse. Vi trenger tilgivelse fra mennesker vi har såret. Og først og fremst trenger vi tilgivelse fra Den Hellige Gud, han som ikke tåler synd. Når jeg kommer til Jesus med mitt liv blir alle mine synder slettet ut. Som en forkynner en gang sa det: «Jeg har ingen fortid!». Med Jesus får jeg en ny start som oppfyller alle mine behov. Mitt forbedringspotensiale er oppfylt hos ham. Denne gaven tilbys deg også, helt gratis.

Jeg vet ikke hvordan ditt år har vært, og jeg kan heller ikke garantere at det kommende året blir bedre. Men med Jesus kan du få en ny begynnelse, - en begynnelse uten fortid, men med en evig framtid sammen med ham.


«Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus» (Fil. 3, 13b-14).

(Først publisert i avisen Dagen, 31.12.16)

Godt nyttår!

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett