torsdag 2. januar 2014

Godt nyttår!

2013 er tilbakelagt. 2014 har akkurat begynt. Det er noe magisk med et nytt år. Som et blankt ark. En ny start. Uante muligheter.

Samtidig er ingen av oss blanke ark. Vi bærer med oss en rekke ferdigskrevne kapitler fra hver av de årene vi har levd. Opplevelser, følelser og relasjoner som har formet oss til å bli de menneskene vi er i dag. Kunnskap og erfaringer som vil påvirke valgene vi kommer til å ta i kommende år.

Likevel... Året ligger der flunkende nytt. Et kapittel som skal føyes inn i historien om ditt liv.

En historie har alltid en rød tråd, en sammenheng som limer de ulike hendelsene fast i hverandre. Fortiden vil unektelig limes sammen med framtiden din. Det er livets gang, på godt og vondt, for oss alle sammen.

Men en historie kan også ta en helt annen retning enn det man først hadde tenkt. Alt kan forandres i det neste kapitlet. Overraskende hendelser kan komme. Hovedpersonen i historien kan ta nye valg som gir en helt annen avslutning enn først forventet. 


På en måte kan man se  på seg selv som forfatter av historien om sitt eget liv. Det kan gi en god følelse å tenke at jeg med  min frie vilje kan avgjøre hva 2014 skal inneholde. Og mye av det som skjer er nettopp en konsekvens av mine egne valg.

Samtidig vet vi at det ikke er alt vi mennesker kan styre. Mye av det som vil møte meg i 2014 er allerede ute av min kontroll. Det bare skjer. På grunn av andre mennesker, naturens gang, liv og død, sykdom, gleder og sorger. Denne erkjennelsen av manglende kontroll gjør meg ydmyk i møte med et nytt år.

Jeg tror ikke på karma. Jeg tror ikke at jeg, med hjelp av mine egne gjerninger, kan sikre meg at 2014 blir et bra år. Jeg tror vi lever i en verden som er preget av både ondskap og urettferdighet, med nyanser av kjærlighet og godhet. Et liv i usikkerhet, sorg og tunge dager, som samtidig er krydret med spenning, glede og fantastiske øyeblikk.

Jeg kan undre meg i timevis på hvordan livet her på jorda fungerer. Og jeg kan spekulere fram og tilbake på hvordan dette nye året vil bli. Det å ikke vite noe er både spennende og skremmende på en gang. Men jeg har en trygghet som overgår alle disse tankene:

Jeg tror at Gud har kontrollen. Jeg tror han holder den ferdigskrevne historien om mitt liv i sine hender allerede nå. Og den får en lykkelig slutt. Gud ønsker å skrive en lykkelig slutt på historiene til oss alle sammen. Ikke nødvendigvis gjennom et problemfritt og sorgløst liv her på jorda, men ved at vi gjennom troen på Jesus får en evighet i fullkommen lykke sammen med ham. 

For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Der er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere framtid og håp.
(Jer, 29,11)

Navnet på bloggen min er "Alt har sin tid...". Uttrykket er hentet fra Predikantens bok i Bibelen. Kong Salomo ser tilbake på sin egen historie etter et langt liv. Han har lært noe om hva som virkelig er viktig her i livet, og hva som bare er "tomhet og jag etter vind". Han ser tilbake på hvordan Gud har fastsatt en tid for alt her på jorden, og hvordan han holder historien i sin hånd:

Alt har Gud gjort skjønt i sin tid. Også evigheten har han lagt i deres hjerte, men likevel kan mennesket ikke forstå det verk Gud gjør, fra begynnelsen til enden.
(Pred. 3,11)

Gud har historien i sin hånd, selv om det er mye vi ikke vet eller forstår. Samtidig har han valgt å gi oss mennesker en fri vilje. Vi kan velge å si nei til det livet han tilbyr oss, eller vi kan ta i mot det. Vi kan velge å bety en forskjell i livene til menneskene rundt oss. Vi kan være med på å gjøre verden til et bedre sted å være, mens vi venter på det fullkomne livet i himmelen. 

Her en dag hørte jeg noen si at nyttårsforsettene i år burde handle om noe mer enn å bare pynte på våre egne fasader. Kanskje burde de heller handle om å bety en forskjell for noen andre enn oss selv? 2014 kan bli det året der noen får livet sitt forandret med din hjelp. Eller kanskje det blir det året der du tar noen viktige grep for å forandre retningen i din egen livshistorie. 

Ingen av oss vet med sikkerhet hva det nye året bringer. Fra vår synsvinkel er det enda bare et blankt ark som venter på å fylles med minner; glede, latter, kjærlighet, sorg, overraskelser, hverdager, kunnskap og personer. Det som skjer det skjer. Men det er alltid noe magisk med en ny start :)


2 kommentarer:

  1. Mye bra her Gunnlaug. Du skriver bra. Sikkert på grunn av det fine navnet ditt;)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Gunnlaug! :) Stolt av navnet, ja! ;)

    SvarSlett