mandag 17. juni 2019

Til minne om bestemor


Når jeg tenker på bestemor, tenker jeg på det å bli møtt av en god klem. Lukta av dove- kremen som hun alltid brukte. Et lurt smil. Smaken av sitronkake, tørre vafler, mørlefse og sirupsnipper. Lyden av strikkepinner som jobber. Historier som fortelles. Sanger som synges, gjerne med andrestemme.
En annen ting som kjennetegnet bestemor, var humoren hennes. Det sies at en god latter forlenger livet, og  bestemor har virkelig hatt mang en god latter! Så ble hun også nesten 100 år... :)

Bestemor var over 70 år da hun fikk tittelen bestemor. Likevel fikk vi fire barnebarna ha henne, som en sentral del av livene våre, hele oppveksten. Det var aldri noen tvil om at hun var glad i rollen som bestemor og at hun var stolt av oss. Vi var alltid sikker på at hun kom til å bli veldig glad for et besøk av oss, og vi fikk aldri reise derfra uten at magen var full av god mat.


Bestemor hadde alltid strikketøyet i hendene, og vi manglet aldri "læsta" om vinteren. Jeg tenker på henne hver gang jeg bruker bunaden min, som hun broderte som 85- åring. Jeg tenker også ofte på henne når jeg gjør husarbeid. Bestemor var stolt husmor, og var opptatt av at barnebarna skulle lære å ta vare på heimen. Baking av kakemenner før jul var en årelang tradisjon, og hun tok oss med på flere bakeprosjekter. Jeg husker koselige stunder over oppvasken, der hun vasket og jeg tørket. Da brukte hun alltid å si at «når tvende venner kun enes rett, gjør fire hender det tunge lett». <3

Det er vanskelig å oppsummere alle minnene vi har i lag. Og jeg kjenner jeg er veldig takknemlig for at vi fikk ha bestemor hos oss i så mange år. Selv  trodde hun aldri at hun skulle bli så gammel. Hun følte seg vel gammel allerede mens vi var små, selv om hun egentlig holdt seg usedvanlig godt. Hvis vi skulle snakke om noe som lå litt fram i tid, innledet hun alltid med: «hvis jeg lever når…». «Hvis jeg lever når dere kommer hjem fra ferie», eller «Hvis jeg lever når du blir konfirmert».  Men årene gikk, og hun forlot oss ikke :)

Bestemor tvilte på om hun kom til å overleve konfirmasjonen til sine egne barn. Det viste seg at hun skulle overleve konfirmasjonene til alle sine barnebarn, få to svigerbarnebarn og til og med bli oldemor til to. Alt dette opplevde hun etter fylte 70 år. Den betydningen hun har hatt i våre liv siden det, viser at man fortsatt kan utgjøre en stor forskjell for andre etter man er blitt pensjonist!



Jeg tenker på bestemor når jeg underviser om 2. verdenskrig på ungdomsskolen. Jeg håper jeg klarer å formidle kunnskapen videre til neste generasjon, for jeg vet at det var noe som var veldig viktig for henne. Hun fortalte oss mange historier fra krigen, og hun var opptatt av at vi ikke måtte ta det som en selvfølge at vi bodde i et fritt land. 

Bestemor var en dyktig formidler. Med stor innlevelse (og mye latter) fortalte hun historier fra "gamledager", folkeeventyr og bibelfortellinger. Hun tok seg alltid god tid til oss og hadde alltid et ledig fang.

Gjennom sitt (nesten) 100 år gamle liv hadde bestemor med seg troen på Jesus. Troen stod fast i medgang og motgang, og hun var ikke redd for å dele den med andre.Bibelvers og salmevers lå henne sterkt på minnet helt til det siste. I forbindelse med begravelsen var det fint å høre hvordan bestemor delte troen åpent og ærlig, samtidig som hun respekterte andres ståsted. Mange ulike mennesker har følt seg velkommen og sett i hennes nærvær. Jeg håper jeg kan ta med meg noe av den arven videre <3

Jeg ønsker å dele en sang som får meg til å tenke på bestemor: "Ei kvinnehand" av Maria Solheim. Bestemors hender har jobbet hardt og vist mye omsorg. Nå har de fått hvile. <3

3 kommentarer:

  1. Så fint skrevet om ei fantastisk dame! Huske ho med glede! ❤️

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett