mandag 11. november 2013

En tvilende troendes bekjennelse

Som kristen kan man få mange kommentarer fra folk. En av dem som går igjen er beundringen for at jeg kan «tro så sterkt», eller spørsmålet «hvordan klarer du å tro? Tviler du aldri?». Det er veldig gode spørsmål. Et like godt spørsmål er: Hva vil det egentlig si å tro på Jesus? Det er mye i denne verden vi kan ha tro på, mye som kan virke sannsynlig, eller som vi kan tippe på. Er det en slik følelse det er snakk om? I så fall kan jeg si at min tro må være temmelig ustabil.

Av og til tviler jeg. Tidligere var det svært sjelden, men etter at jeg begynte på universitetet har slike tanker kommet oftere. Jeg tror det kommer av at jeg omgir meg med så mange ulike teorier, hver enkelt med solid argumentasjon og mange beviser. Autoritetspersonene jeg møter der representerer ofte et helt annet livssyn og verdensbilde enn det jeg har. Som kristen blir jeg ofte alene i mengden av intellektuelle mennesker. Veldig ofte innser jeg at jeg er unntaket. Det er jeg som skiller meg ut, ikke de andre.

Da er det kanskje ikke så rart at tankene av og til melder seg; er det jeg som tar feil? Hvordan kan jeg være så overbevist over noe som de fleste i Norge enten avviser eller er likegyldige til?


Det er alltid en fare for at tvilen blir som «torner» som vokser opp og kveler troen min. Likevel har jeg erfart at tvilen også kan krydre troen min på en måte som holder den aktiv og levende.
Når man begynner å tvile blir man nødt til å gå inn i det mest grunnleggende i troen, for å finne ut hva som står fast. Når tvilstankene kommer er det umulig å være likegyldig. Man blir satt til veggs.

Jeg tror ikke blindt. Jeg tror med åpne øyne og selvstendig tanke. Jeg tror ikke som en hjernevaska «robot», programmert til å gjøre akkurat det som bibelen sier. Nei, jeg tror som et syndig menneske som både tviler og feiler.

Men: Jeg tror en Gud som tar imot slike svake tvilere som meg. Og han vil ikke at jeg skal tro blindt på en eller annen tørr teori. Han vil at jeg skal ha et levende, ekte og ærlig forhold til ham. Der jeg kan komme med mine feil og med min tvil. Fordi Jesus åpnet veien til Gud gjennom å ofre livet sitt for meg.
Å tro er heller ikke noe vi mennesker skal måtte gjøre for egen maskin. Det hadde blitt slitsomt å aldri klare å tro rett. Heldigvis har Gud gitt oss sin Hellige Ånd, som skaper en levende tro inni oss når han viser oss hvem Jesus er gjennom Bibelen.

Derfor kan man diskutere ulike teorier og livssyn, man kan veie for og imot, uten å overbevise verken seg selv eller andre. Men om jeg slutter å se på min egen tvil, og heller bruker tid med Ham som troen min dreier seg om, da viser Han meg hvordan Han sprenger all vår forståelse av både tro og tvil, ved at han rett og slett flytter inn i mitt hjerte. Jeg kan ikke måle Gud etter menneskelig logikk, med å søke etter «bevis». En sang sier det ganske treffende: «You can see him with your heart, if you stop looking with your eyes».

Likevel er det ikke en motsetning mellom å være en kristen og å tenke fornuftig. Jeg ser rundt meg og kjenner igjen Bibelens beskrivelse av hvordan verden er. Jeg møter mennesker som søker bekreftelser i alt mulig annet, men som aldri finner ro. Og jeg ser hvordan mennesker åpner seg for Jesus og finnes en fred som overgår all menneskelig forstand.

En oppfordring fra en tviler til en annen: Ikke steng Gud ute med fornuft og logikk. Søk etter å lære Ham å kjenne gjennom Bibelen og i samtale med kristne. Ikke bli redd for din egen tvil, men ta den alvorlig og bruk den som redskap til å finne svar. Jeg vil si du ikke har noe å tape, men mye å vinne.

Jesus vil gi deg troen som en gave, ikke som et krav. Derfor kan jeg svare spørsmål om både tro og tvil på samme måte: Takk til Jesus for at det ikke er min tro det kommer an på, men hans gave! J

Noen smakebiter fra Bibelen som forteller om tro:

Men tro er full visshet om det en håper, overbevisning om ting en ikke ser (Heb.11,1)

For av nåde er dere frelst, ved tro. Og dette er ikke av dere selv, det er Guds gave (Ef.2,8)

Jesus sier til ham: Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror. (Joh.20,29)

Jeg ber om… at Kristus må bo ved troen i deres hjerter… (Ef.3,16a.17)


Så... Hva tror du? :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar