fredag 23. januar 2015

Må en kristen person få seg en kristen kjæreste?

Mange lurer på om det er nødvendig for kristne at kjæresten deler deres tro. Det finnes mange ulike meninger om dette, også innenfor kristne miljøer. Jeg opplever også at folk ikke har tatt stilling til dette spørsmålet. Blir man forelska, så blir man forelska. Da har vel ikke religion noe å si?

Jeg skriver fra en kristens synsvinkel, men det vil som sagt ikke si at alle kristne tenker likt om dette spørsmålet. Jeg har diskutert emnet med kristne som har vært helt uenige med meg, og jeg har møtt mange ikke- kristne som derimot tenker det er en selvfølge at jeg skal velge en mann med samme tro som meg.

I en episode fra programmet "På tro og Are" (NRK1) møter vi et ektepar med ulikt livssyn. Mannen er muslim og kona er kristen (I følge Islam har muslimske menn lov til å ha kristne koner, men muslimske kvinner må ha muslimske menn). Barna deres ble oppdratt til muslimer, og alle i familien bortsett fra moren gikk jevnlig i moskeen. I programmet virket det som om dette fungerte nokså greit. Da vi så denne videoen i studiesammenheng, kommenterte min medstudent at han ikke trodde den dama kunne være en overbevist kristen når hun godtok et muslimsk familieliv. Forskjellene mellom kultur, tradisjoner og religiøs overbevisning virket rett og slett for store. Hva da hvis den ene parten er en overbevist kristen, mens den andre ikke har noen spesifikk tro i det hele tatt?






"Tro er jo bare en liten del av livet"

Et godt poeng. Hvis du mener at din tro bare er en liten del av ditt liv, så kan nok et forhold med en ikke-troende/annerledestroende fungere godt. Da blir det litt som en hobby du har. Og det er selvfølgelig helt i orden at et par kan ha hver sine interesser! Men; da vil du nok heller ikke betegne deg selv som en overbevist kristen. Kanskje har du heller ikke forstått at det for mange er nettopp troen som legger grunnlaget for alle deler av livet.

Hva med deg som sier at troen på Jesus er det viktigste i livet ditt? Ønsker du å velge en bedre halvdel som ikke bryr seg om hva Jesus sier? En som ikke har behov for å be eller lese i Bibelen, som ikke ønsker å gå i noen menighet, og som ikke ønsker å dele et evangelium han/hun ikke har del i selv.

 Prioriteringene blir kanskje ekstra tydelig når barna kommer. Skal de få en kristen oppdragelse? Eller skal de velge helt selv? Kommer de til å joine pappa eller mammas "side" når det kommer til de store spørsmål i livet?

Alle barn skal fritt få velge hva de står for. Likevel vil de fleste foreldre ønske å formidle sine verdier videre til sine barn, fordi de vil gi dem best mulig grunnlag for det voksne livet. Uenighet om hva som er barnas beste, kan nok fort bli en stor kilde til konflikt.

Konfliktene vil komme, og begge vil kanskje stå hardt på sitt. Likevel er ingen av oss upåvirkelig for andre mennesker. Du vil etter hvert, til en viss grad, endre deg i takt med din partner. Jeg vil påstå at den personen du er sammen med/gift med er den personen med størst påvirkningskraft i ditt liv, også når det kommer til livssyn.

"Livssyn har ingenting med et kjærlighetsforhold å gjøre"

I Norge har vi lov til å være sammen med hvem vi vil, uavhengig av familie, kultur og religion. Vi har lov, men vil det si at disse aspektene ved livet ikke har noe å si for forholdet? Fortsatt skal jeg holde meg til synsvinkelen til en personlig kristen; Du kan oppleve at den aktuelle personen uttrykker dyp respekt for dine meninger og for din tro. Respekt er en avgjørende holdning i en hver menneskelig relasjon. Men er respekten nok til å kunne dele hele livet med en som har et helt annet livssyn enn deg?

Respekt kan i beste fall føre til at din partner ikke protesterer når du drar på gudstjeneste eller møter i menigheten din. Kanskje vil vedkommende til og med oppmuntre deg til kristne aktiviteter, fordi det tydelig er viktig for deg. Men vedkommende vil aldri være en del av dette, egentlig aldri forstå det fullt ut. Respekt kan være at dere unngår å diskutere eksistensielle spørsmål rundt middagsbordet av frykt for å såre den andres følelser. Samtidig vil begge ha et ønske om å kunne dele sin overbevisning med den andre.

Fortrolighet og åpenhet er viktig i et forhold. Man ønsker å dele sine gode og dårlige opplevelser, og å snakke om det man brenner for. Selv om man kan være forskjellige, vil man dra lasset i samme retning gjennom livet. Det aller beste i mitt forhold til kjæresten min er at vi kan dele troen vår med hverandre, snakke om Jesus og trosspørsmål, lese i Bibelen, be sammen og gå i kristne fellesskap sammen. Er dette viktige verdier for deg? Et slikt forhold krever en kristen partner, uten tvil.




Mine venner har dyp respekt for mitt kristne samlivssyn, mange av dem viser også beundring for mange av de bibelske verdiene. Likevel ser de ikke på dette som noen absolutt sannhet, og vil derfor ikke leve etter disse verdiene. Derfor er det heller ikke aktuelt for dem å få seg en kristen kjæreste. Jeg tror det er ganske åpenbart at det blir store utfordringer for et par der den ene er overbevist om å vente med sex og samboerskap før ekteskapet, mens den andre ikke skjønner vitsen med det. Hvis begge er overbevist om det første, er det faktisk et vanskelig, men overkommelig mål! :)

"Det kan hende han blir kristen etter hvert"

Ja, det kan hende. Det finnes flere eksempler på ikke- kristne som har blitt omvendt gjennom sine kristne kjærester. Sjansen er der. Paulus åpner også opp for dette, ved å si at en gift person som blir kristen ikke skal skille seg fra sin vantro ektefelle: "For hva vet du hustru, om du kan frelse din mann? Eller hva vet du mann, om du kan frelse din hustru?" (1.Kor.7,16) "...også de som er vantro mot Ordet, kan bli vunnet uten ord ved hustruenes livsførsel, når de ser deres rene liv i gudsfrykt" (1.Pet. 3, 1-2)

Men igjen kommer respekten inn i bildet. Du må kunne respektere din ikke- kristne partner nok til å ikke presse han/hun til omvendelse. Du må være bevisst på sjansen du tar ved å risikere at du lever resten av ditt liv med en mann/kone som benekter sannheten i det som betyr mest for deg. Å bli sammen med noen med mål om å forandre dem har vel aldri vært noen hit?

Jeg ønsker, som Paulus, ikke å oppfordre de som er gift med en ikke- kristen til å skille seg. At kristne skal gifte seg med kristne er heller ikke noe (direkte) påbud fra Bibelen. Men jeg tror du må ta et valg om hvilken holdning du skal ha, før du forelsker deg.

Ja, det gjelder forresten også deg som ikke er kristen. Har du bestemt deg for hvilke verdier du ønsker å bygge et framtidig forhold på? Som jeg har nevnt i et tidligere blogginnlegg (her), tror jeg det er viktig for alle at man på forhånd har tenkt gjennom verdiene sine før følelsene tar overhånd. For personer som ikke har et spesifikt livssyn, knyttet til f.eks. Bibelen, vil det kanskje være en ekstra komplisert prosess å definere hva man ønsker å legge som verdigrunnlag i et framtidig familieliv. Å finne ut hvilke verdier den andre egentlig står for, er kanskje enda vanskeligere uten et definert utgangspunkt.

Målet mitt er som sagt ikke å stille noe krav. Men kanskje har du fått noe nytt å tenke på? Del gjerne innspill og spørsmål! Det er også lov å ønske nye emner jeg skal ta opp.



8 kommentarer:

  1. Gunnlaug..Å misbruke 1 Kor 7:16 på en slik måte trodde jeg var under din standard.. Vi snakkes om det til helga :)

    SvarSlett
  2. Kristian... Å skrive kryptiske kommentarer uten en ordentlig begrunnelse, trodde jeg var under din standard... ;) Hehe! Vil selvfølgelig ha tilbakemelding på min bruk av bibelvers, det er viktig at det blir rett! Hadde ingen intensjon om å "misbruke" dem, det er slik jeg leser dem i sammenheng. At Paulus snakker om ektefeller som ble kristne når de allerede var gift, er selvfølgelig noe helt annet enn å bli kjæreste med en ikke- kristen med håp om å omvende vedkommende. Burde kanskje forklart det bedre, men tenkte kanskje det kom fram gjennom hovdedbudskapet i innlegget. Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

    Vi skal snakke mye til helga, ja! Gleder meg :) Men kan hende det er flere som har nytte av å lese kommentarene her, så kom gjerne med en liten skriftlig forklaring også!

    SvarSlett
  3. :)
    1. Kor 7:12-13 sier at hvis man er gift med en ikke-kristen og vedkommende vil forbli gift med deg så skal du gjøre det.
    Begrunnelsen ligger i at ektefellen er "helliget" gjennom den kristne ektefellen, altså at den ikke-kristne har fordelen av å ha en kristen person i livet som kan forkynne evangeliet til den personen og vise et gjenfødt liv ved hjelp av gode gjerninger (e.g 1.Pet 3:1). Samme med barna. De er ikke hellige som i frelst, men har fordelen av et gjenfødt liv i nærheten..
    v.15 sier at hvis den ikke-troende vil skille seg så må han/hun få lov til det. En bror eller søster er ikke bundet i slike tilfeller (samme som ved død (v.39), heller ikke bundet der).
    Så kommer den antatte innvendelsen om at man ikke skal skille seg i det hele tatt (v.10-11), at ektefellen som vil skille seg trenger en kristen i livet som kan evangelisere og at man er veldig glad i vedkommende.
    Paulus svarer på alle de innvendingene ved å si retorisk og forventer et negativt svar i v.16 - For hvordan vet du kone om du kan frelse din mann, og omvendt. Vi er da kalt som kristne til å la den ufrelste ektefellen dra.

    Jeg er enig i at Paulus snakker om ektefeller som har blitt kristne når de er gift, ellers ville han motsagt seg selv fra v.10-11 der det er et absolutt forbud mot skilsmisse til et påbud i v.15.

    Bibelen sier ganske tydelig at man ikke skal gifte seg med en ikke-kristen. Det er også tatt som en selvfølge en del steder.
    - 1.Kor 7:39 sier at man skal gifte seg "i Herren" - betydning: med en kristen
    - Forskjellen på befalingene fra 1.kor 7:10-11 og 15 peker sterkt mot at det var unaturlig å være gift med en ikke-kristen da det generelle forbudet er et forbud mot all skilsmisse og ved et ekteskap mellom en kristen og ikke-kristen så er det unntakstilstand og lov å skille seg.
    - Paulus tar det som en selvfølge i 1.Kor 9:5 at kona er troende der han diskuterer sin bruk av sin kristne frihet.
    - Når Paulus kritiserer korinterne i 2.Kor 6:11-13 for å ha samfunn med ikke-kristne og høre på falske lærere så sier han de treffende universelle prinsippene om at man ikke skal "dra i fremmed åk med vantro" (v.14). For hva har en kristen til felles med en ikke-kristen (v.15)? Selvom konteksten i 2.Kor 6 ikke er ekteskap så er prinsippene de samme for ekteskapet da forholdet mellom mann og kvinne i ekteskapet er enda tettere enn forholdet mellom bror og søster/falsk lærer i menigheten.
    -For ikke å nevne alle versene i Ordspråkene som omhandler prinsippet forholdet mellom en dåre og en vis og skaden en dåre kan gjøre på en vis (e.g Ord:13:20, c.f 1. Kor 15:33).

    Var det rotete eller klart? :)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Takk for utfyllende svar! :) Jeg tolket ikke Paulus' spørsmål som retorisk, men ser at det godt kan tolkes slik hvis det bare oppsummerer verset før, og ikke hele avsnittet. I min Bibel står 1.Pet. 1,3 som henvisning under dette verset, og dermed brukte jeg det for å underbygge min tolkning.

    Når det er sagt, er jeg mye mer positiv til å tolke 1.kor.7:16 som et retorisk spørsmål med forventning om et negativt svar. Og alle de andre versene du henviser til er definitivt med på å styrke argumentasjonen i innlegget mitt. For det var jo det som var målet mitt; å vise at en bevisst kristen BØR finne seg en bevisst kristen kjæreste. Noe annet ville gi inntrykk av at troen og Bibelen ikke var så viktig likevel. Jeg skrev at dette ikke er et direkte påbud, på grunn av at jeg ikke kan lese at man lever i synd hvis man gifter seg med en ikke- kristen. Selv hadde jeg aldri turt å ta sjansen, og vil at folk skal bli bevisste på risikoen i det.

    Egentlig er vi enig... :)

    SvarSlett
  6. Ikke helt enige enda.. Jeg mener prinsippene og implikasjonene er såpass tydelig at:
    1. De ikke ble direkte påpekt da det ble tatt som en selvfølge
    2. Det er en synd å gifte seg med en ikke-kristen.

    Er det synd å være gravid? Absolutt ikke. Hvis man ikke er gift så er måten man ble gravid på syndig. ¨Samme med dette. Er man gift med en ikke-troende så er det ikke synd og man skal forbli gift. Men å aktivt gå inn i et ekteskap med en ikke-troende er galt.

    SvarSlett
  7. Punkt 1 jeg skrev er litt dårlig sagt. 1Kor 7:39 og 9:5 er egentlig tydelige nok

    SvarSlett
  8. Jeg vet at jeg ikke er en enkel person å takle, jeg sms og ringte Dr Obodo hver minutt i en uke, og spurte de samme spørsmålene dag ut, men han hjalp meg så veldig, jeg er fremdeles så takknemlig for alt han gjorde for meg, det var et forholdsproblem, og hun er tilbake i livet mitt, han jobbet hardt og slo opp med meg og han vet hvor takknemlig jeg virkelig er. Jeg vil anbefale han med et øyeblikk. Nedenfor er dokumentinfo (Templeofanswer@hotmail. Co. Storbritannia eller telefon / whatsapp + 234 8155 425481)
    Rosie South Yorks. X

    SvarSlett